Fanitamme oopperalaulaja Kristine Gailitea!

Olin vaimoni kanssa lokakuussa 2004 toista kertaa tutustumassa Riikaan. Tämä ”Baltian Pariisi” viehätti meitä jo ensikäynnillä. Tällä kerralla päätimme nauttia myös oopperan antimista, koska siellä esitettiin meille ennestään tuttua Mozartin Taikahuilua. Olisi mielenkiintoista nähdä riikalainen teos. Lippujen hinnatkin houkuttelivat. Ja emme pettyneet esitykseen. Siinä oli monta asiaa ratkaistu hauskalla uudenaikaisella tavalla. Mutta eniten meitä sykähdytti Paminan roolissa esiintynyt nuori lyyrinen sopraano Kristine Gailite, joka sekä äänellisesti että lavaesiintymisellään ylitti mielestämme toiset laulajat. Kotiin palattuamme lähetinkin emailin oopperan toimistoon. Kerroin kiitokseni Kristinelle tästä ihastuttavasta esityksestä. Toimiston virkailija välitti terveiset Kristinelle ja hän vastasi emailiini kysyen haluaisinko hänen uuden cd-levyn, jonka hän sitten laittoikin postissa tulemaan minulle.

KonserttimatkaKuressaareenjaKristineG23.31.7.2013112

Tästä alkoi fanitus

Olemme seuranneet häntä eri estraadeille: Finlandia-talon konserttiin, Savonlinnaan ( J. Offenbachin Hoffmanin kertomusten Olympia),Tallinnan Estoniaan (G. Verdin Rigoletton Gilda  ja  La Traviatan Violetta). Erityisesti nämä vaativat osat lisäsivät ihastusta häneen. Vuonna 2006 uskaltauduimme vaimoni kanssa pyytämään Kristineä lounaalle riikalaiseen ravintolaan, missä saatoimme tutustua lähemmin häneen ja olimme sen jälkeen lähes ystäviä. Kristine vieraili myös Helsingissä pitämässä mestariluokkaa Sibelius Akatemian Norden-ohjelman puitteissa ja jälleen saimme esitellä hänelle Helsinkiä. Kristine kertoi tuolloin, että olimme hänen uskollisimpia fanejaan.

Saarenmaan oopperajuhlat kahtena vuotena vei meidät taas yhteen Kuressaaressa ja saatoimme kuunnella hänen fantastista Liun osaa G.Puccinin Turandot oopperassa. Kirjeenvaihto näiden vuosien aikana on ollut jatkuvaa sähköpostin kautta ja olemme oppineet Kristinen myötä todella paljon vanhaa ja uuttakin oopperataidetta sekä saattaneet kuunnella ihanaa klassista oopperamusiikkia livenä ja cd:ltä. Toistemme tuntemus on todella kasvattanut välillemme syvän ystävyyden, jota voi parhaiten tuntea aina tavatessamme.

Olimme Saarenmaalla Kuressaaressa vieraillessamme ystävien luona liittyneet jo vuonna 2005 paikalliseen Suomi-seuraan, josta kolme vuotta sitten noin 60 hengen joukko perusti Kulttuuriseura Kulttuuriveneen, jonka hallitukseen minäkin sitten jouduin ja vetämään ns. seurakuntaprojektia. (www.Kulttuurivene.eu) Tässä yhteydessä tutustuin Kuressaaren nuoreen suomea puhuvaan kirkkoherra Anti Toplaaniin, jonka kanssa olemme järjestäneet ns. Kirkkopyhää, kaksikielistä jumalanpalvelusta Laurentius-kirkossa, missä suomalainen pappi pitää saarnan. Anti Toplaan järjestää samoihin aikoihin intresantin Kirkkokierroksen, missä hänen opastuksellaan tutustutaan ikivanhoihin Saarenmaan kirkkoihin.

Vuonna 2012 sain idean kutsua Kristine Gailiten konsertoimaan Kuressaaren kirkkoon. Tätä ennen olin kehaissut seuran virolaiselle varapuheenjohtajalle, että ensi vuonna, 2013, hankin teille Liivinlahden toiselta puolelta oopperalaulajan esiintymään. Sainkin jo silloin 2012 Kristinen suostuteltua esiintymään kirkossa. Täytyy myöntää, etteivät tuon jälkeen hotellit, peruutukset, aikataulut ja säestäjät sekä konsertissa esitettävät kappaleet ja niiden peruutukset ja vahvistukset olleetkaan aivan helppo urakka amatöörikonserttitoimisto Esko Pullille. Kahdeksan kuukautta meni tähän kaikkeen edellä mainittuun ja vasta sitten 2013 heinäkuun 16. päivä 2013, kun Kristine lähetti tekstiviestin: ”Dear Esko! Thank You, everything is o.k.” olin varma, että kaikki tapahtuu suunnitelmien mukaan.

Kristine oli valinnut säestäjäkseen Jazeps Vitols Akatemiasta nuoren pianopedagogi Kristina Paulan, joka olikin hieno partneri Kristinen konsertissa 28.7.2013. Taiteilija lauloi ensin jumalanpalveluksessa J Haydn’ Benedictus, F. Schubertin Du bist die Ruh ja Mozartín Laudate Dominum. Kristinen voimakas lyyrinen sopraano sopi vanhaan kirkkoon akustisesti hyvin ja sai nuoren ja vanhan kuulijan ”kylmät väreet” kulkemaan selkäpiitä myöten ja joillakin tulivat jopa kyyneleet silmiin.

Iltapäivällä kirkossa oli klo 15 varsinainen hyväntekeväisyyskonsertti pääsylippuineen kirkon 70-vuotiselta evakkotaipaleelta kunnostettujen Sauer-urkujen hyväksi. Ohjelma koostui virolaisesta, suomalaisesta ja ranskalaisesta laulumusiikista. Kirkossa oli kiitettävästi väkeä: sekä suomalaisia että virolaisia kuulijoita jumalanpalveluksessa 104 henkeä ja konsertissa 43. Konsertista saadut yli 600 €:n tulot voitiin lahjoittaa Kuressaaren evankeliselle seurakunnalle annettavaksi lokakuussa pidettävissä Sauer-urkujen vihkimistilaisuudessa.

Tästä linkistä voi tutustua Kirkkopyhä-esitteeseen.

Itse tilaisuus ja Kristinen konsertin teki mahdolliseksi Suomen Kirkon Ulkosuomalaistyön rahallinen tuki, jonka edustaja rovasti Leena Märsylä toi tilaisuudessa rahoittajan tervehdyksen. Jälleen oli Kulttuuriseura Kulttuuriveneen tärkeä ajatus toteutunut lisätä kulttuurillista yhteisymmärrystä veljeskansojen välille, kun hieno latvialainen laulajatar erinomaisine säestäjineen olivat vierailleet kauniissa Laurentius-kirkossa osana arvokasta yhteistyötä Kulttuuriseuran ja Saarenmaan seurakuntien välillä. Ystävyytemme Kristine Gailiten kanssa jatkuu edelleen.

Teksti: Esko Pulli