Matkavinkit Latviaan Firma maksaa -kirjan tekijältä

Jos hakusessa ovat matkavinkit Latviaan, olet tullut oikeaan paikkaan! Matkavinkkejä jakaa Firma maksaa Löytöretki Latviaan -kirjan kirjoittaja Jenni Kallionsivu. Kirja sisältää tekijänsä omia näkemyksiä ja kokemuksia Latviasta höystettynä historialla, kansatieteellä ja kielten yhteneväisyyksien ja erojen ihastelulla. Matkatunnelmaa nostattaa Linda Prauliņan piirroskuvitus. Kirja on ystävyysseuran (siis Rozentāls-seuran) kustantama ja niinpä se koettaakin olla ystävällinen lukijaansa kohtaan: asialliset asiat kerrotaan niin kuin ne ovat, muuten lukija voi ottaa rennosti, sillä niin on kirjoittajakin tehnyt. Matkaa suunnitellessa mieleen voi inspiraation etsimisen lisäksi tulla monia käytännön kysymyksiä, ja tässä vastaan joihinkin niistä.

Onko Latviassa turvallista?
Vaikka minkään paikan maailmassa ei voi luvata olla 100% turvallinen, Latvia pääsee kuitenkin aika lähelle. Riian ja muidenkin latvialaisten kaupunkien yössä kaiken ikäiset naiset ja miehet voivat yleensä kulkea rauhallisin mielin. Ahdistelu ei kuulu maan tapoihin ja Latviaan voi hyvillä mielin lähteä naisporukan reissulle tai vaikka yksin. Näkyvästi humalainen turisti kuitenkin vetää hankaluuksia puoleensa. Oman subjektiivisen arvioni mukaan pelottavinta Latviassa on liikenne. Ajantasaista ja punnittua tietoa Latvian turvallisuudesta saa ulkoministeriön matkustustiedotteesta.

Voiko Latviassa juoda hanavettä?
Voi. Kaikki latvialaiset eivät tosin ole samaa mieltä: vaikka vesi olisi viranomaisten mukaan juomakelpoista, monet kehottavat välttämään sitä. Jotkut väittävät veden olevan muuten juomakelpoista, mutta putkisto-ongelmien tekevän siitä juomakelvotonta. Jotkut eivät pidä sen mausta ja juovat tämän takia pullovettä tai suodattavat veden erityisellä vedensuodattimella. Itse juon Latviassa usein hanavettä.

Muun muassa Riian kaupunki tarjoaa kaikille avoimia juomapisteitä, joissa voi täyttää oman vesipullon. Latvian yleisradion englanninkielinen uutinen löytyy tästä linkistä.

Löytyykö Latviasta ruokaa erityisruokavalioita noudattaville?
Ymmärrys erityisruokavalioita kohtaan on kasvanut Latviassa viime vuosina. Veganismin suosio on lisääntynyt, eli monenlaiset kasvissyöjät kyllä löytävät syötävää useimmista ravintoloista. Laktoosittomia ja gluteenittomia tuotteita on saatavilla suurimmissa kaupoissa, mutta ravintoloissa niitä ei välttämättä aina ole käytössä. Toisin kuin joitain kymmeniä vuosia sitten, ajatus erityisruokavaliosta ei ole ravintolatyöntekijöille enää vieras ja pyytämällä ja asiansa selittämällä yleensä saa mitä haluaa ja tarvitsee.

Latvian matkailutoimisto on listannut Riian vegaaniystävällisiä ruokapaikkoja artikkelissa Vegan friendly cafes in Riga. Latvian keliakiayhdistyksen sivuilta löytyy artikkeli Where to eat.

Millaista on esteettömyys Latviassa?
Useimpiin rakennuksiin ei ole esteetöntä pääsyä, toki poikkeuksia on. Invataksin löytäminen voi olla haastavaa, vaikka niitä on ainakin Riiassa jonkin verran. Tästä aiheesta olisi kiinnostavaa kuulla lisää, joten kokemuksia aiheesta otetaan vastaan osoitteessa info@rozentals-seura.fi.

Täytyykö Latviassa jättää tippiä?
Ehkäpä asian voisi muotoilla näin: tarjoilijoiden palkkatasossa on otettu huomioon, että he saavat osan tuloistaan juomarahana, tapahtuipa näin todellisuudessa tai ei. Eli kyllä, tippaaminen kuuluu Latviassa tapoihin. Tippiä jätetään paikoissa, joissa tarjoilija tuo ruuat ja juomat pöytään asti. 10% on tavallinen juomaraha, oikein hyvästä palvelusta voi jättää enemmänkin.

Pärjääkö Latviassa englannin kielellä?
Matkaillessa pärjää kyllä. Jos haluaa olla kohtelias, voi opetella tärkeimmät fraasit seuran sivuilta löytyvästä latvian matkasanastosta.

Jos nämä matkavinkit Latviaan olivat kiinnostavia, Firma maksaa Löytöretki Latviaan -kirjasta löydät lisää luettavaa. Nykyisten latvialaisten ja suomalaisten esivanhemmat ovat kaikesta päätellen käyneet keskenään kauppaa jo tuhansia vuosia. Tästä todistaa myös suomen ja latvian kielten yhteinen lause ”firma maksaa” eli latvialaisittain kirjoitettuna ”firma maksā”. Yhteisestä sanastosta voisi päätellä, että työasioiden lisäksi on käyty saunassa (pirts) ja juotu olutta (alus). Samoissa tunnelmissa Latviassa löytöretkeilee Jenni Kallionsivu, jolla on pitkä kokemus työstä ja huvista balttien parissa. Hyväntuuliset tarinat yhdistelevät niin historiaa, kansatiedettä kuin kirjoittajan omia havaintojakin. Matka kulkee Riian kadunnimistä liiviläisten kesäjuhlien kautta villihevosten pariin.

Teksti ja selfie: Jenni Kallionsivu
Kuva Riiasta: Juha Lampinen