Naisen katse. Latvialaisia elokuvia Orionissa 9.-10.3.

Tervetuloa katsomaan uusia latvialaisia, naisten ohjaamia elokuvia Helsingin kauneimpaan elokuvateatteriin! Elokuvissa on englanninkielinen tekstitys. Ilmaiset liput voi varata Orionin kautta, lisätietoa teatterin kotisivuilla.

Ohjelmisto:

9.3.

13:00 Marta Elina Martinsone ”Lame-os” (2021) 101 min.

16:00 Ovet avautuvat. Elokuvan esittely, tutkija Jana Kukaine.

n.16.45 Signe Baumane ”My Love Affair with Marriage” (2022) 108 min.

10.3.

16.30 Elza Gauja ”Keep smiling, Mom!” (2022) 96 min. Elokuvan esittely, tutkija Jana Kukaine.

18.30 Linda Olte “Sisters” (2022) 104 min. Elokuvan esittely, tutkija Jana Kukaine.

Tapahtuman järjestää Latvian suurlähetystö yhteistyössä Rozentāls-seuran kanssa. Sen tarkoituksena on edistää naisten mahdollisuuksia sekä tehokasta ja merkityksellistä osallistumista kaikilla elämänalueilla. Elokuvanäytös on osa ohjelmaa, joka tukee Latvian ehdokkuutta YK:n turvallisuusneuvoston vaihtuvaksi jäseneksi 2026-2027.

Elokuvat esittelee feministinen tutkija Jana Kukaine, joka opettaa ja tutkii Latvian taideakatemiassa, Riian Stradiņš-yliopistossa sekä Latvian yliopiston kirjallisuuden, kansatieteen ja taideaineiden laitoksella. Hän on julkaissut useita monografioita ja tieteellisiä julkaisuja ja toiminut kuraattorina ja taidekriitikkona. Jana Kukaine on luennoinut Yhdysvalloissa ja eri puolilla Eurooppaa, muun muassa Tallinnan ja Tarton yliopistoissa. Hän harrastaa puutarhanhoitoa ja lautapelejä.

Kuten taiteilija ja kriitikko Rasa Jansone on kirjoittanut, kiinnostus feministisiä teemoja kohtaan on kasvanut Latviassa vuoden 2017 jälkeen. Mainittavia ilmiöitä ovat muiden muassa #metoo-liike, feministisesti värittyneet taidetapahtumat sekä Jana Kukainen kirja Daiļās mātes. Sieviete, ķermenis, subjektivitāte. Trendi on nähtävissä niin nykytaiteessa, teatterissa kuin nyt Helsingissä nähtävissä elokuvissakin. ”— ohjaajat, yleensä naiset, eivät keskity ainoastaan sukupuolten tasa-arvon näkökulmiin, vaan myös neuvostoajan perinnön tulkintoihin ja esityksiin, sekä post-sosialistisen tilanteen analyysiin”, kirjoittaa Kukaine. Näin ollen ”ne eivät ole ainoastaan yksinkertaistettuja siirrännäisiä ”läntisistä” diskursseista. Feministiset teemat latvialaisessa elokuvassa ovat sisäsyntyisiä ja sidoksissa aikaan ja paikkaan, luoden näin omaa feminististä taidekieltään”.

Signe Baumanen kokopitkä animaatioelokuva My Marriage Project (2022) esittää rakkauden reittejä ja avioliiton mekanismeja biologisesta näkökulmasta, tai hyvin kasvatetun tytön kuvitetun avioliitto-oppaan. Seuraamalla päähenkilö Zelma Liepan elämäntarinaa, jonka reunaehdot määrittää avioliiton mahdollisuus tai mahdottomuus, yleisö pääsee näkemään myös post-sosialistisen perherakenteen, erityisesti tavat, joilla naisellisuutta rakennetaan. Näin voidaan tunnistaa tapahtumasarjoja, joiden muunnelmat ovat nähtävissä myös modernissa latvialaisessa yhteiskunnassa. Elokuva on ehdolla Euroopan elokuva-akatemian palkinnon saajaksi.

Marta Elīna Martinsonen esikoiselokuva Lame-os maalaa 90-luvusta taustan, jota vasten tuodaan esiin tyttöjen väliset ystävyyssuhteet, unelmat rakkaudesta, halua olla kaunis ja sosiaalisesti hyväksytty. Elokuvaa antaa mahdollisuuden seurata naisellisuuden rakentamisen tekniikoita sekä niihin kätkeytyvää julmaa optimismia.

Elza Gaujan Keep smiling, Mom! (2022) käsittelee sisaruuden teemaa, tuoden yhteen kolme sisarta, joiden vaikeita elämiä ksäitellään heidän ätinsä salaperäisen hymyn valossa. Erimielisyyksistä ja radikaalista erilaisista maailmankatsomuksista huolimatta sisarukset haastavat kohtalon ja Suomen poliisin.

Lindas Olten elokuva Sisters (2022) keskittyy naisten sukulaisuussuhteisiin nostaen esiin hoivan, hellyyden, yksinäisyyden ja läheisyyden kysymyksiä. Se käsittelee myös haavoittuvuutta, mahdollisuuksia ja suhteiden ylläpitämistä.

Ei kommentteja

Kommentoi ensimmäisenä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *