Miķelis Fišers, Latvian taiteen paha poika, tuo näyttelynsä Helsinkiin

Latvialainen taiteilija Miķelis Fišers (s. 1970, Riika, Latvia) pitää ensimmäisen yksityisnäyttelynsä Helsingissä Kaapelitehtaan Valssaamossa tammikuussa 2016. Conspiracy Landscapes -näyttely kutittelee mukavasti uteliaisuutta ja heijastelee Fišersin pitkäaikaista kiinnostusta salaliittoteorioihin ja alieneihin. Fišers voitti Latvian arvostetuimman visuaaliselle taiteelle myönnettävän PURVĪTIStaidepalkinnon (28 500 EUR) vuonna 2015. Palkinto jaetaan kahden vuoden välein taiteilijalle tai taiteilijaryhmälle, jonka teosten katsotaan ottavan kantaa ajankohtaisiin ilmiöihin, ihanteisiin ja arvoihin.

Fišersin Helsingin näyttelyyn tulee esille viitisenkymmentä teosta; installaatioita ja maalauksia, mukaan lukien kymmenisen äskettäin Perussa ja Boliviassa maalattua maisemaa. Fišers on viettänyt Etelä-Amerikassa vuoden 2015 lopussa kolme kuukautta ja matkan aikana on valmistunut myös piirroksia muinaisista raunioista, joita näyttelyssä nähdään myös. Avaruusoliot ja –alukset esiintyvätkin usein Fišersin teoksissa. Näyttelyssä tullaan näkemään esimerkiksi maalaus Officers Ball Together with Extraterrestrials at the Vaulted Hall of Neu-Schabenland in Honour of Osama Bin Laden´s Elimination vuodelta 2011. Teos on kooltaan monumentaaliset 308×290 cm ja on milleistä kiinni, että se saadaan kuljetettua näyttelytilan ovista sisään. Monumentaalinen on myös teoksen nimi.

Miķelis Fišers näyttely : Officers Ball Together with Extraterrestrials at the Vaulted Hall of Neu-Schabenland in Honour of Osama Bin Laden´s Elimination
Miķelis Fišers: Officers Ball Together with Extraterrestrials at the Vaulted Hall of Neu-Schabenland in Honour of Osama Bin Laden´s Elimination

Valssaamon näyttely on toinen kerta, kun Fišersin töitä on Suomessa nähtävillä. Edellinen esiintyminen Helsingissä oli vuonna 1997 Taidehallissa pidetyssä ryhmänäyttelyssä. Tuolloin Fišers myös vietti aikaa Suomenlinnan taiteilijaresidenssissä. Viime kerrasta on siis kulunut jonkin verran aikaa. Maailma on muuttunut, niin myös taiteilija ja hänen teoksensa. Fišersin teokset eivät ehkä ole niin rajuja kuin aiemmin, mutta kantaaottavuutta niistä löytyy yhä edelleen.

Fišers opiskeli maalausta Latvian Taideakatemiassa ja valmistui 1995. Siitä lähtien hän on pitänyt näyttelyitä aktiiviseen tahtiin. Fišersin näyttelyitä on nähty niin kotimaassa Latviassa kuin myös kansainvälisesti. Tänä vuonna hänen teoksiaan oli esillä Venetsian Biennalessa Italiassa ja aiemmin hän on pitänyt näyttelyitä esimerkiksi Iso-Britanniassa (2002) ja Ruotsissa (2000/2001). Hän asuu ja työskentelee Riiassa. Hänen teoksiaan on sekä yksityisissä että julkisissa kokoelmissa, mm. Latvian Kansallisessa Taidemuseossa ja vasta perusteilla olevan Latvian nykytaiteen museon kokoelmissa.

Miķelis Fišers näyttely : Christian Humanoids Evacuate Faithful People from Mexico City. End of an Old Era, 2014, wood, paint, carving, 50 x 50 cm
Christian Humanoids Evacuate Faithful People from Mexico City. End of an Old Era, 2014, wood, paint, carving, 50 x 50 cm. Kuvan lähde

Miķelis Fišers shokeraa ja joutui sensuurin syyniin

Fišersin julkinen ura alkoi hätkähdyttävästi. Vuonna 1995 taiteilijan teossarja Sex´n´Spaceships sensuroitiin pornografisena. Kohua aiheutti myös hänen teoksensa Three Pills, jossa kankaalle mustan pohjan päälle oli liimattu kolme ecstasy-pilleriä. Pillerit luonnollisesti varastettiin teoksesta. Hullunlehmäntaudin puhkeamisen aikaan hän asetti Iso-Britanniassa näytteille traktorin, joka oli päällystetty lehmän nahoilla. Jo vuonna 2001 taiteilija oli mukana kritisoimassa kulutusyhteiskuntaa ja markkinavoimien meille kehittämiä yhä uusia tarpeita. Projektissa Subversion in the City Space Fišers toi Riian kaduille suunnittelemansa alumiinilla vuoratun raitiovaunun, jossa pidettiin keskustelutilaisuuksia ja videoesityksiä. Ratikassa halukkaalle lukijalle oli myös tarjolla kulutusyhteiskuntakriittistä kirjallisuutta. Projektissa korvattiin bussi- ja raitiovaunupysäkkien mainokset vastamainoksilla. Projekti tuo mieleen Kiasmassa syksyllä 2015 esillä olleen Jani Leinosen Tottelemattomuuskoulu-näyttelyn. Tarve medianlukutaidolle ja mediakriittisyydelle ei todellakaan ole kadonnut.

Latvialaisen taiteen entinen paha poika on vaihtanut ravebileet ja päihteet mietiskelyyn sekä kiinalaisen fyysistä ja henkistä tasapainoa lisäävän Qigongin harjoittamiseen. ”Omaa muuttumistaan on vaikea havainnoida,” kirjoittaa Fišers sähköpostissaan jostain Perun vuoristosta. ”Mielestäni on selvää, että taiteelliset pyrkimykseni ovat muuttuneet. Töissäni on nykyisin vähemmän suoraa yhteiskuntakriittisyyttä ja enemmän itsetutkiskelua, tai ainakin toivon niin. Parikymppisenä elämässäni oli enemmän tuhoavia elementtejä. Nykyisin olen itseohjautuvampi. Työskentelyni on intiimiä. Yritän ajatella asioita, joita usein pyritään välttelemään. Olisi hienoa, jos joku ihminen töitäni katsoessaan alkaisi kyseenalaistaa yleisinä totuuksina pidettyjä asioita. Näistä asioista en kuitenkaan halua puhua kuolemanvakavasti. Sen takia teoksistani löytyy yleensä myös huumoria tai ainakin ironiaa”, Fišers jatkaa itsehavainnointiaan.

Miķelis Fišers Peru
Mikelis luonnostelemassa Perussa Andien vuoristossa. Kuva: Martins Grauds

Vuorimaisemat ja salaliitot kiinnostavat

Nykyään taiteilijaa inspiroi myös luonnon mahtavuus. “Peru ja Bolivia ovat kumpikin maita, joista on löytynyt valtavat määrät mystistä esineistöä ja taideteoksia. Useimmat salaliittoteoriat, kuten teoria muinaisina aikoina täällä mahdollisesti vierailleista alieneista, lähes poikkeuksetta viittaavat tähän esineistöön todisteena maan ulkopuolelta tulleesta teknologiasta. Monet myös uskovat tiettyjen paikkojen säteilevän erityistä energiaa. Maisemamaalaus, esoteerisuus ja salaliittoteoriat kiinnostavat minua ja ovat kaikki keskeisiä inspiraationi lähteitä. Andien maisemat ovat henkeäsalpaavia ja muinaiset rauniot kerta kaikkiaan huikeita. Kotimaassani Latviassa ei vuoria ole, mutta olen aina ollut niistä kiinnostunut.“ Fišers on tehnyt useita pitkiä maalausmatkoja vuoristomaisemiin. Kankaille on aiemmin tallentunut lukuisia vuoristomaisemia mm. Meksikossa ja Norjassa. Maisemille on tyypillistä, ettei niissä kuvata lainkaan ihmisiä. Hänen mukanaan Andeilla liikkui myös kuvaaja. Elokuvayhtiö Tanka valmistelee Fišersistä kertovaa dokumenttielokuvaa. Filmiryhmä tulee kuvaamaan Helsingin näyttelyn rakentamisen ja Perussa kuvattua materiaalia nähdään Helsingin näyttelyssä.

Fišers itse on tutustunut suomalaiseen nykytaiteeseen ensin Venetsian Biennalessa ja myöhemmin Espoon modernin taiteen museo EMMAssa esillä olevassa Saastamoisen säätiön kokoelmassa. ”Suomen paviljonki oli suosikkini Venetsiassa ja oli hienoa nähdä lisää samojen taiteilijoiden töitä Espoossa. Suomalainen nykytaide on älyllistä, teknisesti loisteliasta ja kiinnitin myös huomiota maalareiden sivellintyöskentelyyn. Mielestäni Suomen ja Latvian nykytaiteella on paljon yhtäläisyyksiä.”

Taiteilijan kotisivu: www.fisers.lv

Teksti: Tiina Bodonyi

Lähteet: Julkaisu: Mikelis Fišers (2012) ISBN:978-9934-8340-1-1, keskustelut kesällä 2015, sähköpostihaastattelu 11/2015

Ei kommentteja

Kommentoi ensimmäisenä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *