Jānis Joņevs ja Māra Zālīte olivat täällä

Latvialaisen kirjallisuuden ilta.
Fanit odottavat kirjailijan nimikirjoitusta. Tilaisuus järjestettiin HUB13:ssa Kaisaniemessä.

Kirjailijat Jānis Joņevs ja Māra Zālīte kävivät 4.2. Helsingissä kertomassa tuoreimmista teoksistaan. Jānis Joņevs on voittanut Euroopan kirjallisuuspalkinnon 2014 teoksellaan Jelgava 94. Māra Zālīte kertoo romaanistaan Viisi sormea (Pieci pirksti). Rozentals-seuran tuottama tapahtuma oli osa Koe Latvia -teemaviikkoja.

Tapahtuma onnistui erinomaisesti. Sitä on kehuttu vaatimattomasti mm. seuran parhaaksi tapahtumaksi, ikinä.

Jānis Joņevs (1980) on vuonna 2013 debytoinut kirjailija, jonka esikoisteos ”Jelgava 94” on ollut Latviassa suuri arvostelu- ja yleisömenestys. Teos voitti myös Euroopan kirjallisuuspalkinnon vuonna 2014. ”Jelgava 94” on osittain omaelämäkerrallinen kertomus nuorista pienessä latvialaiskaupungissa 1990-luvun puolivälissä. Nuoret etsivät sekä suosiota että keinoja olla olematta samanlaisia kuin ”kaikki muut” – ja löytävät metallimusiikin. Humoristinen teos on tarkka aikakauden ja alakulttuurin kuvaus, mutta ennen kaikkea se on rehellinen kertomus kaikkien kokemasta ja kaikkia koskevasta aiheesta, nuoruudesta.

Māra Zālīte (1952) on sukupolvensa suosituimpia ja palkituimpia latvialaisia dramaturgeja ja runoilijoita. Hän on kirjoittanut useita yleisön rakastamia näytelmiä ja librettoja, joita esitetään Latviassa vuodesta toiseen, kuten rock-oopperan Karhunkaatajasta. Zālīten uusin teos ”Viisi sormea” (Pieci pirksti) on hänen ensimmäinen proosateoksensa aikuisille. Omaelämäkerrallinen teos kertoo kyyditettyjen latvialaisten Siperiassa syntyneen 5-vuotiaan tyttären kokemuksista perheen palatessa Latviaan. Elämä unelmien maassa osoittautuu varsin toisenlaiseksi, kuin tytär on muiden puheista ymmärtänyt, mutta raskaisiinkin aiheisiin sekoittuu lapsen uusien oivallusten riemua.