Elina Ruka, valokuvataiteilija

Hissimatka valokuvataiteilija Elina Rukan kanssa

Minä olen vuori”, aloittaa valokuvataiteilija Elina Ruka (38) hissipuheensa suomalaisille. Elina Ruka on valittu Fiskarsin taiteilijaresidenssiin syyskuuksi, ja hän on jo kuullut ja lukenut Ruka-tunturista ja muutamista muista Suomeen liittyvistä faktoista kirjoittaessaan hakemusta Fiskarsin taiteilijaresidenssiin.

Aiemmalta ammatiltaan Ruka on ranskan kielen ja kulttuurin asiantuntija. Hän opetti ranskaa ja toimi ranskan kielen kääntäjänä. Sujuvasti ranskaa puhuvan latviattaren uravaihdos valokuvataiteilijaksi alkoi Lyonin yliopistossa. Valmistuttuaan Ruka sai Fulbright-stipendin ja pääsi jatkamaan opintojaan taiteen maisteriksi Fulbright-stipendillä Columbia collegessa Chicagossa.

Koska Amerikassa osataan myydä ja markkinoida, myös yliopistossa neuvottiin omien verkostojen luomisessa sekä rahoituksen ja residenssien etsimisessä. Taiteilijankin täytyy kyetä markkinoimaan omaa osaamistaan ja aina täytyy olla valmiina pitchaamaan eli kertomaan yhteenveto, hissipuhe, omasta taiteesta ja osaamisesta, jonka pystyy pitämään lyhyen hissimatkan aikana. Ensimmäinen vuosi amerikkalaisyliopistossa vahvisti myös motivaatiota oman taiteen tekemiseen, koska se oli Rukan mukaan vaikea ja vaati omistautumista. Huonosti motivoituneelta opinnot olisivat jääneet kesken ja unelma taiteen tekemisestä karannut horisonttia kauemmas.

”Olen latvialainen taiteilija, joka on tosi kiinnostunut vedestä ja ihmisen yhteydestä veteen. Työskentelen valokuvaamalla”, Ruka jatkaa hissipuhettaan. Hänen töissä näkyy aavoja selkävesiä, jotka kätkevät alleen mysteereitä. Kiinnostus veteen löytyi Pohjois-Amerikassa Michigan-järven ympäristössä, mutta vesi ja metsä ovat olleet läsnä myös Rukan kasvuympäristössä Latvian Carnikavassa. Carnikava sijaitsee Riianlahden rannalla siellä, missä Väinäjoki laskee vetensä Itämereen.

Ruka asuu puolalaisen valokuvaajapuolisonsa kanssa Carnikavassa, jossa hän myös työskentelee. Pitkät kävelyt Carnikavan rannoilla ja metsissä, vuodenaikojen vaihtuminen ja meditointi antavat innoituksen Rukan taiteelliseen työhön. Hetket, jolloin tietoinen ajattelu siirtyy sivummalle, auttaa löytämään uusia ideoita. Elina joutuu välillä palaamaan kävelyretkiltään kotiin juosten, jos muistiinpanovälineet ovat jääneet kotiin, etteivät timanttiset ajatukset karkaisi unohdukseen.

”Olen kiinnostunut jatkuvassa muutoksessa olevan veden ideasta, sen aiheuttamasta ristiriidasta, pelosta ja vaaran tunteesta. Teen monikerroksisia teoksia, joissa visuaaliset elementit kohtaavat käsitteellisyyden. Kuvani ovat teoksia, jotka saavat alkunsa aina valokuvasta”, hissipuhe jatkuu. Vesi vetää häntä puoleensa, mutta vaara on läsnä vesielementin kanssa arjessa, sillä Elina kertoo, ettei ole kuitenkaan koskaan oppinut uimaan. Perheen elinkeinoissa ja harrastuksissa on suuntauduttu enemmän metsään kuin merelle.

Elina Ruka kuvaa perinteisesti filmille ja sanoo pitävänsä myös mustavalkoisesta pimiötyöskentelystä, vaikka hänen teokset ovat värillisiä. Värifilmin kehittämisen hän jättää kuvalaboratorioiden tehtäväksi. Usein Rukan kuvat muokkautuvat kehityksen jälkeen digitaalisesti. Monet Elina Rukan töistä ei ole ”vain” valokuvia, vaan tilallisia. Kuva kasvaa kehystensä ulkopuolella kaksiulotteisesta kolmiulotteiseksi tai valuvat printteinä taidegallerian seiniltä lattialle. Hän haluaa näyttää pintojen alaisen maailman ja valtamerien syvänteet erilaisten mielikuvituksellisten elämänmuotojen avulla.

”Pyrin kaivamaan pinnasta pois kerroksia paljastaakseni, mitä sen alla on. Yritän päästä syvemmälle ymmärtääkseni paremmin, mitä meri on”, hän jatkaa.

Elina Ruka on ehtinyt järjestää näyttelyitä jo useassa Euroopan maassa ja Pohjois-Amerikassa. Merkittävimmäksi näyttelykseen hän mainitsee Riian valokuvataiteenmuseon näyttelyn, jossa hän sai käyttöönsä koko gallerian kaksi kerrosta. Soolonäyttelyitä on kertynyt ansioluetteloon jo muiltakin mantereilta. Tänä vuonna hänet on valittu Roja Art Lab -residenssiin ja Fiskarsin residenssiin.

”Unelmani on saada tehdä taidetta. Teen kaikkeni, että pystyn jatkamaan taiteellisella urallani. Niin, ja tykkään saunasta, juuri sellaisesta kuin Suomessa”, Elina Ruka sanoo hissipuheensa lopuksi.

Elina Rukan töitä voi katsella hänen verkkosivuiltaan www.elinaruka.net

Teksti ja kuva: Tero H. Savolainen

Perinteinen jäsenretki Fiskarsiin ja sen yhteydessä järjestettävä taiteilijatapaaminen järjestetään la 7.9. Lue lisää https://www.rozentals-seura.fi/seuratoiminta/jasenretki-fiskarsiin/

Elina Rukan omat näyttelyt:

2018 Immersion, Gravy Studio and Gallery, Philadelphia, PA
2018 All the Waves Belong to the Sea, Latvian valokuvataiteen museo, Riika, Latvia
2017 River, Vedder Price, Chicago, IL
2017 Aqueous, Waubonsee Community College, Aurora, IL
2009 Could this become my home?, Creative Space Tasty, Riika, Latvia

Elina on ollut mukana myös seuraavissa ryhmänäyttelyissä:
2018 Art unites, Global Center for Latvian Art, Cēsis, Latvia
2018 Pushed Processes: Reworking the Photographic Medium, Hokin Gallery, Chicago, IL