Haaveiden haaksirikko -kirjan esittely etänä 14.11.

Haaveiden haaksirikko – Elli Forssell- Rozentālen elämä -kirjan tekijä Saara Vaherjoki-Honkala esittelee kirjaa tiistaina 14.11. klo 17 Rozentāls-seuran järjestämässä etätapahtumassa. Haastattelijana Jenni Kallionsivu. Ilmoittaudu mukaan täällä: https://bit.ly/haaveidenhaaksirikko

Latvian kansallistaiteilija Janis Rozentālsin kohtaaminen suomalaisen laulajan Elli Forssellin kanssa muutti molempien elämän.  Avioliittonsa aikana Rozentāls maalasi niin suomalaisia maisemia kuin suomalaisia merkkihenkilöitäkin ja yhdessä pariskunta kehitti suomalaislatvialaisia kulttuurisuhteita. Mutta millainen ihminen oli Rozentālsin ”kauneuden ideaali” Elli?

Saara Vaherjoki-Honkalan kirjoittama Haaveiden haaksirikko – Elli Forssell- Rozentālen elämä kertoo mukaansa tempaavasti Ellin tiestä Helsingin musiikkiopistosta Italian ja Ranskan musiikkiopintojen kautta konsertoivaksi taiteilijaksi. Baltian konserttikiertueella Elli Forssell valloitti eloisuudellaan arvostetun latvialaisen taidemaalarin Janis Rozentālsin ja päätyi Riikaan tämän vaimoksi.

Elli Forssell-Rozentāle oli aikansa naistaiteilija, jonka oma ura hiipui kuuluisan miehen taiteen jalkoihin. Laulajattaresta tuli muusa, puoliso ja äiti, mutta myös vahva Suomen ja Latvian kulttuurisuhteiden kehittäjä ja ylläpitäjä. Avioliitossa oli runsaasti dramaattisia käänteitä, muun muassa kolmoisdraama pariskunnan ja Aino Kallaksen välillä.

Ellin kirjeissä 1900-luvun alun kulttuurielämä avautuu ainutlaatuisesti. Sukuun ja ystäväpiiriin kuului suuri määrä aikansa kulttuuripersoonia kuten Ellin serkku Maila Talvio, Helmi Krohn, Erkki Melartin, E. N. Setälä, Emmy ja Aino Achté. Ellin taidesalongissa vierailivat mm. Akseli Gallen-Kallela, Eero Järnefelt, Pekka Halonen, Eliel Saarinen ja Emil Wikström.

Kirjan voi tilata seuran nettikaupasta tästä linkistä.

Ilmoittaudu tiistaina 14.11. klo 17 Zoom-etäyhteydellä järjestettävään tapahtumaan täällä: https://bit.ly/haaveidenhaaksirikko